Koppelova vila
Na prízemí sa nachádza záplava topiacich sa figúr a figúrok, ktoré obsadzujú celý priestor (kresby a akvarely na papieri). Ide o nápor komiksovej kresby – ľahko čitateľnej, ale ťažšie stráviteľnej. Tieto denníkové záznamy na papieri sú vytvárané atramentom, akvarelom a rolovacím sprejom, ktorý pridáva dielam osobitú, mäkkú a rozpíjavú atmosféru. Dominujú tu hlavy a postavy zvierat, zvlášť obľúbená postavička krokodíla alebo psíka s dvojitou papuľkou, čo cez vycerené zuby naznačuje stav „no people, no cry“.
Na poschodí je striedmejšia manifestácia aktuálnej maliarskej tvorby (akryl na plátne). Erik Šille, ovplyvnený pop-kultúrou, komiksom, graffiti, či japonským anime, modeluje podivné čarovné krajiny s mixovanými postavičkami a desivým vyznením ich príbehov. Časté sú rozprávkové krajiny detstva s lodičkou, ktorá pláva dole prúdom (či ide dole vodou), naložená zmesou ikonických postavičiek. V našom prípade je tam napríklad deduško Večerníček so psíkom, srnka z Disney rozprávky Bambi alebo aj autorský dvojpapuľkový psík, pričom všetci „čumia“ do mobilov (All we ever wanted was everything, 2020). Na plátnach vidíme Potvoru v kozmickom oblečku s vyšívanou dečkou a nad ňou sa vznášajúce odkazy na pravicový radikalizmus (No Way, No Way, 2017). Zjavujú sa dinosaury a horiace kostoly (Plans for Superreality, 2019), či vyplavujú zlé sny a prízraky minulosti s príznačným autom Verejnej bezpečnosti (Bad dreams, 2021). Nasleduje vnútorný svet mini postavičiek a vnútornosti v podobe syrových trojuholníkov s plávajúcimi hotdogmi na hladine, krajina priamo na „zožratie“ (Anatómia bezradnosti, 2015). Prepojenie medzi oboma poschodiami (papier a plátno; zvieratá a ľudia) predstavuje naklonovaná hlava macíka s ušami a širokým úsmevom (Snow Food, 2021). Výstavu dopĺňajú autorove drobné objekty dokresľujúce maliarsku poruchovú scenériu tým, že predstavujú zranené krvácajúce či tancujúce zvieratá na potápajúcej sa lodi (Jelenček, 2015; Tancujúce pandy, 2017).
Umelec teda prináša svoje „šillené“ krajiny, kraje aj okraje spoločnosti, ale aj ich obrazovú „superrealitu“ získanú mixovaním dát a kontextov. Tieto imaginárne krajomaľby silne reflektujú našu kazovú súčasnosť aj jej podivné či desivé snenia. Ako sám maliar tvrdí, „v zmysle tém sa cítim ako filter na výfuku, cez ktorý sa spoločnosť prefiltruje…“
Erik ŠILLE, narodený 1978 v Rožňave, žije a tvorí v Bratislave. Štúdia: 2000-2006 – VŠVU Bratislava (4. ateliér maľby prof. Ivana Csudaia); v rokoch 2006-2010 pedagogicky pôsobil ako odborný asistent na Katedre maľby VŠVU v Bratislave, kde dnes vedie maliarske kurzy.
Ceny: 2010 – Laureát Nadácie Tatra banky Mladý tvorca; 2009 – 1. miesto na VÚB Maľba roka; 2006 – 3. miesto na VÚB Maľba; 2006 – Cena Igora Kalného, IV. Zlínsky salón mladých, GVU Zlín; Rezidenčné pobyty: 2017 – Youkobo Art Space Tokyo; 2016 – Slowpunch, Canggu, Bali, Indonesia; 2014 – Tannery arts center, Santa Cruz, USA; 2013 – Youkobo art space, Tokyo; 2012 – Banská Štiavnica; Samostatné výstavy: 2020 – In medias res!, White and Weiss Gallery Bratislava; 2018 – Youkobo art space Tokyo; 2017 – Vitra Collector’s Lounge, DSC Gallery Praha; 2017 – Error, Kunsthalle Bratislava; 2016 – Nature 2.0, ( Heike Schäfer), Kro art gallery Wien; 2015 – Anatómia bezradnosti, Krokus Galéria Bratislava.