Adrian Kiss | Radovan Čerevka |

Restless Dislocations

Áron Fenyvesi | kurátor výstavy

13.02.2025 - 11.05.2025

Galéria Jána Koniarka v Trnave, Synagóga – Centrum súčasného umenia, Halenárska 2, Trnava

Radovan Čerevka a Adrian Kiss úplne transformujú priestor bývalej Synagógy v Trnave svojimi pohlcujúcimi inštaláciami v rámci ich spoločnej výstavy produkovanej Galériou Jána Koniarka. Obaja umelci vytvorili svoje miestošpecifické diela v umeleckom dialógu, zameranom na vytvorenie jedinečnej, efemérnej atmosféry založenej na hmatateľnom a senzorickom zážitku v konkrétnom fyzickom priestore výstavného miesta. Spoločnou platformou diel oboch umelcov sú kopce, ostrovy a jazerá z bahnitej hliny rozmiestnené na podlahe bývalej synagógy. Táto umelecká intervencia nešpecifikuje, či má divák vnímať vonkajšiu alebo vnútornú priestorovú situáciu, čím vytvára pocit neistoty a prechodného stavu u návštevníkov.

Okrem toho synergia medzi intervenciami dvoch umelcov siaha ešte hlbšie a vyvoláva dojem rozkladu a dekompozície, čím reflektuje našu spoločnú a profánnu skúsenosť s históriou 20. storočia v regióne východnej Európy. Je však dôležité zdôrazniť, že referenčná hra oboch umelcov nie je iba retrospektívna – reflektuje aj psychologické aspekty vojny a súčasných konfliktov a zároveň poukazuje na základnú ľudskú potrebu stability vo svete, ktorý je čoraz menej stabilný a viac nomádsky.

Čerevka a Kiss sa vo svojich predchádzajúcich dielach a na svojich predošlých výstavách zaoberali kultúrnymi odkazmi archeologických vykopávok a hybridizáciou archaických a futuristických symbolov. V rámci tejto výstavy tento aspekt svojej tvorby ešte viac posilňujú. Vo svojom spoločnom postapokalyptickom umeleckom univerze, esteticky definovanom bahnitou hlinou a hrdzavými kovovými štruktúrami, kladú kritické otázky o realite, v ktorej sa cítime čoraz menej bezpečne. Súčasné vojenské konflikty nielenže redefinujú náš pojem bezpečia, často spájaný s domovom, ale doslova ničia domovy miliónov ľudí. Táto všeobecná skúsenosť posilňuje vnímanie výstavy ako archeologického náleziska našej prítomnosti, ktoré je definované bežnými funkčnými predmetmi spojenými s domovom a bezpečím, ako sú matrace či prikrývky.